
Terugblik: kennissessie Waterstof & Veiligheid
“Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid rondom waterstof?” Deze
vraag kwam naar voren in een eerdere kennissessie. Een hele goede
vraag, want waterstof is een belangrijke energiedrager die steeds vaker
gebruikt wordt. Zo ook bij ons aan de Oosterhorn. Belangrijk dus om te
weten wat de veiligheidsaspecten rondom deze vluchtige stof zijn.
Gelukkig wilde Carl Holthausen van Holthausen Clean Technology ons daar
met alle plezier over vertellen.
Holthausen vertelde uitgebreid over zijn werk en nam ons mee het veld
in, oftewel de werkplaats. Hierdoor konden we ons een goed beeld vormen
bij zijn verhaal. Tijdens de presentatie werden veel vragen gesteld. Al
met al hadden we dus een mooie interactieve ochtend.

Waterstof: wat kun je ermee en hoe werkt het als energiedrager?
“Ongeveer zeven jaar geleden werd er geroepen dat waterstof wel eens
interessant kon zijn. En dat klopt. Er zijn plenty mogelijkheden met
waterstof”, aldus Carl Holthausen. Het
wordt niet alleen gebruikt om voertuigen mee aan te drijven. Zelfs de
farmaceutische industrie maakt gebruik van deze stof. Holthausen: “Door
het inademen van waterstof worden witte bloedlichamen meer actief
waardoor kanker bestreden kan worden. Hoe dit precies werkt is heel
ingewikkeld, maar het laat wel de mogelijkheden zien.”
Even heel kort en versimpeld: een auto die op waterstof rijdt is in
feite een elektrische auto. Maar die elektriciteit wordt opgewekt met
waterstof. In de auto wordt een brandstofcel geïnstalleerd waar
waterstof gecombineerd wordt met zuurstof. Deze twee gassen reageren met
elkaar waardoor elektriciteit ontstaat. Met die elektriciteit wordt de
elektromotor van de auto aangedreven.

Waterstof en veiligheid
In de werkplaats van Holthausen Clean Technology worden machines en
voertuigen omgebouwd zodat ze door waterstof worden aangedreven.
Holthausen: “Daarbij is veiligheid een belangrijk issue, want mensen
werken met een vluchtige stof en de voertuigen komen op de openbare weg
waar van alles kan gebeuren.” Veiligheid staat zelfs zo hoog in het
vaandel dat ze een eigen veiligheidstrainingscentrum hebben. Zolang
waterstof in zijn verpakking blijft is er niks aan de hand. Er ontstaat
pas een gevaarlijke situatie wanneer het gas in aanraking komt met
zuurstof. Dan ontstaat een explosie. Daarnaast heeft waterstof een
aantal andere kenmerken waar je rekening mee moet houden: het is
onzichtbaar, reukloos, lichter dan lucht en het wil daardoor altijd
ontsnappen. Het kan zich zelfs een weg banen door ijzer.
Veiligheidsmaatregelen
Om gevaarlijke situaties te voorkomen worden een aantal
veiligheidsmaatregelen in het systeem gebouwd. De brandstofcel is
bijvoorbeeld van kunststof, dood materiaal dus, waar waterstof niet
doorheen kan. Een ander belangrijk aspect is de druk die op de
waterstoftank staat. Het systeem detecteert middels een computer of de
druk te hoog of juist te laag is. Door middel van een reduceerventiel
kan de druk niet te hoog worden. Bij een te lage druk is er sprake van
een lek. Dan wordt het systeem in drie minuten compleet leeggeblazen.
Trainingen
Holthausen: “Er wordt getraind om met waterstofvoertuigen om te gaan
wanneer het fout gaat. Het vuur van waterstof is niet zichtbaar. Om het
vuur te zien moet de brandweer het bluswater ‘vervuilen’, bijvoorbeeld
door zeep of citroensap toe te voegen. Belangrijke informatie. Ook
traint men is het herkennen van gaslekken. Wanneer een waterstofleiding
lekt ontstaat een vrieseffect. Dat zie je aan de bevroren dauw op de
leiding. We zijn onderweg naar zero emmission, maar we weten
nog niet precies hoe die weg gaat lopen. Het betekent vallen en opstaan.
We moeten elkaar informeren, kennis delen, net zoals jullie hier
doen.”

Kennissessies in 2020
Zeer binnenkort gaan wij om tafel om data vast te stellen voor de
kennissessies in 2020. We zullen u hiervan tijdig op de hoogte brengen!
Tot slot
Heeft u vragen over het veiligheidsprogramma of zou u uw organisatie
graag willen committeren aan het programma? Neem dan contact op via: info@veiligheidoosterhorn.nl